torsdag 2 juli 2009

Vitenamesiskt i Köpenhamn



Under en resa till Hong Kong i höstas upptäckte jag det vietnamesiska köket. Jag och det vietnamesiska köket blev snabbt goda vänner. Den senaste tiden har jag börjat exprimentera mig fram bland glasnudlar, mynta, lime, chili och annat gott som kännetecknar detta för mig outforskade kök.

Efter ett restaurangbesök i Köpenhamn fick jag massa inspiration. Det var när jag läste min Lonely Planet guide som jag fick nys om restaurangen: LE LE NHA HANG.

Jag citerar Lonely Planet: Denna vietnamesiska restaurang i New York-stil på livliga Vesterbrogade röstas regelbundet fram som bästa "budgetmåltid" i dansk press. Den flyttade nyligen till dessa större lokaler med öppet kök och rymlig matsal med högt i tak. Djupa inbjudande skålar med soppa, nudlar, och förfinad vietnamesisk gatumat.

En kväll åt vi middag på denna trevliga restaurang. Restaurangen har ett kösystem, brevid restaurangen är en bar där gästerna får en nummerbricka och kan beställa något att dricka. Här väntar man tills det blir ens nummer, vi fick vänta i cirka 40 min. Du betalar inte i baren utan avgiften skrivs upp på din notan. Vi beställde två goda drinkar en med mynta och lime och en med passionsfrukt. Det finns många drinkar (även öl, vin etc) att välja med och flera alkoholfria.

Vi åt nudelsallad med: nudlar, strimlad morot, vårlök, chili, vitlök, mynta, lime, någon slags sallad och hackade jordnötter. Till detta marinerade kycklingspett och vårrullar med kyckling och krabba. Jättegott! Jag var mer lyriskt än brorsan som tyckte att det var helt okej men inte super.

Det jag gillar så mycket med vietnamesisk mat är att varje smak får komma fram. Jag vet vad jag äter (tror jag i alla fall)och jag känner de olika smakerna. Maten känns fräsch och lätt, perfekt sommarmat!

Enligt Lonely planet är restaurangen bra för budgetplånboken, du blir mätt för under 100 danska sek. Detta stämmer inte, räkna med att betala från 120 danska kr och uppåt för mat, drinkar 60 danska kr alkoholfria 40 danska kr.

Tyvärr blev fotona på maten för dåliga för att lägga ut på bloggen, så ni får hålla till goda med ett foto av våra goda drinkar. Men det kommer mer om det vietnamesiska köket här på: En smak av möten och då blir det bilder.

LE LE NHA HANG Vesterbrogade 56, Vesterbrogade

Inga kommentarer: