söndag 21 mars 2010

lasange med nötfärs


Lasange är en av mina favoriträtter. Detta är verkligen en rätt som går att variera i det oändliga. Igår lagade jag en "klassisk" lasange med nötfärs/tomatsås och ostsås, den blev mycket god. Så här kommer receptet:

till fyra personer behöver du:

9 lasangeplattor
400 g nötfärs
1 stor gul lök
2 burkar krossade tomater/ cocktailtomater
1 vitlöksklyfta
3 msk flytande honung
1 1/2 dl svarta oliver (lättare om du tar utan kärna)
1 halv kruka färsk timjan
olivolja
oregano
salt
peppar
permasanost

ostsås

50 g smör
4 dl standardmjölk
2 msk mjöl
3 dl riven ost (gärna lagrad)
salt
peppar

så här gör du:

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Skala och hacka löken, stek den lätt i olja och ställ undan. Stek färsen och krydda den med salt, peppar och oregano.Tillsätt löken och de krossade tomaterna, honungen. Småputtra minst 20 min. Grovhacka oliverna (undvik att få kärnor i såsen) och färsk timjan. Denna sås blir godare ju längre den får puttra!

Nu till ostsåsen, börja med att smälta margarinet. Tillsätt mjölet och blanda ordentligt. Späd med lite mjölk, lite till, häll i resterande mjölk sakta och under omrörning. Låt kocka upp (var försiktigt, det är lätt att det bränner fast). Häll i den riva osten. Smaka av med salt och peppar.

Varva plattor, tomatsås och ostsås i en ungsform. Börja med tomatsås, sedan ostsås, plattor osv. Avsluta med lansangeplattor med ostsås på, slutligen hyvla permasanost över. Sätt folie över och in i ugnen på 225 grader i ungefär 30 min, ta sedan av foliet och låt stå inne ungefär 10 min till.




smaklig måltid!

Inga kommentarer: