fredag 10 augusti 2012

min trygga röda linsgryta

Mat som omfamnar. Mat som tryggar. Mat som läker. Mat som fyller själen med lugn. 

Den senaste tiden har min vardag varit mycket intensiv, många förändringar och med allt vad det innebär. Vad gör jag då, när vardagen svajar?  Jo jag lagar en stor puttrande gryta med min trygga röda linsgryta. En rätt som jag återkommer till då jag behöver omfamnas. Ingredienserna och mängden brukar variera något men jag har alltid en bas av röda linser och grönsaksbuljong i min trygga röda linsgryta.  


Jag hackade en chilifrukt & två vitlöksklyftor och fräste i olivolja. Tillsatte gurkmeja och spiskummin. Hällde på 4 dl röda linser & 2 msk grönsaksbuljong på pulver. Satte på vattenkokaren och i med ca 7 dl kokande vatten. När det hade kokat i tio minuter så la jag i en stor klick tomatpuré. Sedan fick grytan koka lite till och så pressade jag i färsk citron och smakade av med salt & peppar. Jag rörde om ordentligt under tiden och fick hälla i lite mer vatten. Efter ganska exakt 17 minuter var grytan klar. Jag åt den tillsammans med len turkisk yoghurt och massor av färsk bladpersilja. Och ja, jag kände mig omfamnad! 

Inga kommentarer: