söndag 1 november 2009

linssoppa med kanel & honung



Jag har inte handlat på ett tag, så jag tog vad jag hade hemma till denna soppa. En improviserad soppa med lite blandade smaker, som möttes i min gryta och blev kalas! Gröna linser som blev över i sommras när jag jobbade på ett läger. Varje gång jag har öppnat skafferiet har jag fått dåligt samvete och så idag använde jag dem äntligen. Koriander som blev över från Teas födelsedagspartaj. En ledsen rödbeta, en skrumpen citron och massa morötter som hade sett sina bästa dagar. Ett par lagerblad som kommer från min vän Alexs trädgård i Kroatien fick också hoppa ner i grytan. Jag har nog underskattat soppa som maträtt. Egentligen är ju soppan en genialisk maträtt som går att variera i det oändliga. Det blir verkligen smaker som möts i grytan och tillsammans blir det nya smaker.


Detta behöver du:

4 dl gröna linser
1 burk (400g) borlottibönor
1 rödlök
1 charlottenlök
4 morötter
1 rödbeta
4 msk tomatpuré
2 msk honung
2 grönsaksbuljongtärningar
1 1/2 liter vatten (häll på mer efter hand)
1 msk paprikapulver
lite cayennepeppar
1/2 tsk kanel
3 lagerblad
salt
nymald peppar
olivolja
färsk koriander eller persilja


Så här gör du:


Blötlägg linserna i en skål, låt de ligga i minst en timmme.

Skala morötterna, rödbetan och löken. Skiva morötterna i tjocka skivor, riv röbetan grovt och hacka löken.

Koka försiktigt upp linserna med vattnet och buljontärningarna, tillsätt morötterna.

Bryn försiktigt den hackade löken i olivolja och kryddorna.

När linserna och morötterna har småkokat i cirka 15-20 minuter tillsätt: tomatpurén, löken, lagerbladen, honungen, den rivna rödbetan och bönorna. Låt småkoka i ytterligare cirka 20 min. Tillsätt evetuellt mer vatten.


Gott att servera till:

En klick yogurt eller creme fraiche blir en fin brytning. Jag hade inte detta hemma, men däremot hittade jag en citron i kylen. Jag skar en skiva (tog bort skalet) och la i botten på skålen när jag åt soppan, jättegott! Något annat som såklart är gott till är nybakat bröd!

Inga kommentarer: