onsdag 25 november 2009

potatisbiffar



I söndags blev jag jättesugen på potatismos så jag lagade en massa gött mos. I mitt mos hade jag: potatis, havregrädde, smör, salt och peppar.

Idag har jag ätit potatisbiffar med lingonsylt till lunch. En variant av potatisbullar som de kallades för när jag gick i skolan. För mig är bullar mer runda så jag tycker potatisbiffar är ett bättre namn. Dessutom är biff ett ord som gör mig glad :)

Jag är väldigt förtjust i pepparrot så jag smaksatte mina biffar med massa färsk pepparrot. Pepparrot är inte bara gott utan även nyttigt eftersom det är massa c-vitamin i.


Det här behöver du till 2 portioner:


4 dl potatismos
2 potatisar
persilja
färsk pepparrot
salt & peppar
smör

Så här gör du:

Skala potatisarna och riv dem på den grövsta sidan på rivjärnet. Blanda potatisrivet med moset. Hacka persilja, riv färsk pepparrot och blanda med det andra. Salta och peppra. Forma små biffar och stek i smör.

Servera gärna rikligt med lingonsylt till!

Inga kommentarer: