måndag 11 januari 2010

jag väljer godsaker

När jag var liten tös och gick hos dagmamma, hade min dagmamma en trevlighet för sig. Denna trevlighet var att om ett av dagbarnen fyllde år, ja då fick detta barn bestämma vilken maträtt det skulle bli till middag. Jag minns att jag valde panerad rödspätta och potatismos.

Jag tycker det ligger en stor poäng i min gamla dagmammas sätt att tänka. Klart man ska få välja vad man vill äta, när man fyller år! Idag är det min födelsedag, alltså har jag vältrat mig i godsaker. Pannbiffslunch på lilla Saluhallen (med rårörda lingon, mums) och nu på kvällen: ostafton med diverse tillbehör. Just nu är jag otroligt mätt men ser ändå fram emot morgondagens frukost, då ska jag äta den lilla biten Roquefort som blev över efter kvällens kalasande.


Äpplecider, Mont St: Michel från Normandie. En jättegod cider, som inte är så där sötsliskig som cider kan vara. Till ostarna, serverades tre goda marmelader. Här är Teresas hemmagjorda äpplemarmelad med ingefära som visade sig vara supergod till getosten. De andra marmeladerna var fikonmarmelad och körsbärsmarmelad (även den hemmagjord av Teresa).



Drottningen bland ostar, den franska mögelosten Roquefort. Åt även Saint-Marcellin som är en färsk ost, Comté som är en lagrad hårdost och tillsist Crottin de Ghavignol som är en getost. Alla ostarna är franska och köpta i butiken: La Maison Francaise på Södra Larmgatan 18 i Göteborg (nära biopalatset).



Åh vad glad jag blev för detta fina paket och alla andra gratulationer som jag fått under min födelsedag!

Inga kommentarer: