söndag 4 april 2010

säg omelett

Vad passar bättre än en kavalkad av goda omeletter så här i påsketider! Omelett är i mina ögon en superrätt, då den går att variera i det oändliga. Jag brukar göra min stadardomelett på 2 ägg, en skvätt mjölk eller vatten, havssalt och nymald peppar. Vispar försiktigt med en gaffel, det ska vara lite "stimmigt". Sedan gräddar jag den på svag värme, så den blir krämig.

Maria däremot gör sin standardomelett med spiskummin i, samt att hon har högre värme så omeletten får en hårdare yta. Det är också gott! Det var faktiskt när jag lärde känna Maria som jag återupptäcka omeletten, och nu har vi blivit riktigt goda vänner! Både jag och omeletten och jag och Maria :)



Ibland är det enklaste gott nog, här en enkel omelett med parmesanost.




Omelett med pamesanost, tomat & färsk timjan. Tomater, färska örter och ost som fetaost, brieost och mozzarella är super på omelett!




Matig omelett med färsk broccoli, kokt potatis & spiskummin. Perfekt att fylla matlådan med.




Omelett med färska kantareller. Stek svampen i rikligt med smör och toppa sedan omeletten. Gudomligt gott!




Omelett med ruccola, ädelost & massor av spiskummin. Smarrigt!


Glad Påsk!

Inga kommentarer: