onsdag 7 april 2010

tyvärr, brödet är slut...

Att hänga på café, själv eller med vänner har alltid varit min grej, jag är en riktig fikaperson. Jag har kommit på att det ofta blir samma café med samma person och även med mig själv. När jag sitter själv och skriver eller pluggar blir det oftast angereds centrum. Med min mamma är det alltid Ahlströms konditori. Jag och Maria är inne i en 1000 och en natt period, där vi alltid beställer samma sak, hon arabiskt kaffe och jag starkt te med massor av socker i.

Med Anna-Maria blir det i stort sätt alltid det franska caféet vid grönsakstorget. Ofta beställer även hon och jag samma sak, en baugette och en bakelse att dela på eller en choklad- och en kaffebakelse och tar halva var. Men idag skulle vi slå på stort och äta frukost. Tydligen serverar de frukosten endast fram till 10.00 och då är det prick 10.00 som gäller. Vi kom 10.10. Jag log ett av mina trevligaste leenden (tycker jag själv) och frågade om de kunde göra ett litet undantag. Då fick jag den sämsta ursäkt jag hört:

- tyvärr det går inte, brödet är slut. Så det kan jag inte servera.

Detta säger killen när hyllan bakom honom är överfull av baguetter, limpor, frallor och annat bröd. Hallå lite service!! (och kreativitet, ursäkten var inte direkt den bästa). Jag tror att chanser att få en frukost några minuter efter utsatt sluttid hade varit betydligt högre på ett café utanför centrum. Jag kan uppleva att caféer utanför centrum är mer måna om sina kunder. Inne i stan spelar det liksom inte så stor roll, kunderna kommer och går. Speciellt gäller detta de större cafékedjor som finns. Självklart finns det flera fik i centrum som jag gärna supportar för att det har trevligt bemötande, gör det där lilla extra. Men jag vill slå ett slag för fik (och även restauranger) utanför centrum, det är oftast där den genuina servicen finns!!

Inga kommentarer: