måndag 8 augusti 2011

boliviansk matfestival



Det är många saker som gör att jag trivs med att bo i Hammarkullen. Människorna är numero uno. Andra saker som höjer trivselfaktorn är folkets hus och anslagstavlorna vid spårvagnen. Och kombinerar man dessa två då brukar det hända spännande saker :)

För ett par dagar sedan läste jag en trevlig lapp om firande av Bolivias nationaldag lördagen 6 augusti i folkets hus. Härligt. Jag gick ditt under matfestivalen som visade sig vara en fullträff. Nu vet jag att kyckling, gris & potatis är vanligt i boliviansk matlagning. Jag vet också att Chicharon är väldigt gott men också väldigt kladdigt.






folkets hus



matvagn



fläskkött



här krossas chili



färdig chilisås



chicharon - fläskkött med potatis, vit majs & chilisås. Denna rätt äts med händerna, kladdigt och gott :) Jag älskar att äta med händerna, tycker om att känna maten!



pique macho - en gryta med nötkött, korv, tomat & lök serverades med klyftpotatis, kokt ägg och chilisås.

Andra rätter som serverades var aji de panza (komage) och boliviansk schnitzel.

Inga kommentarer: