fredag 28 augusti 2009

shopping på gain trading



Nu ska det lagas asiatisk mat i mitt kök som bara den. I början av veckan fyndade jag en kokbok med recept från det vietnamesiska köket. Idag var det dags att införskaffa diverse ingridienser. Jag shoppade loss i den trevliga butiken Gaing Trading Asien Livs på Östra Hamngatan (brevid resturang Andrum). Deras utbud är gigantiskt och personalen hjälpsam. Flera gånger har jag varit med om härliga konversationer p.g.a språket och att jag inte har så stor koll på asiatiska livsmedel. Jag brukar alltid få med mig både det ena och det andra efter mina besök.

En annan sak som gör att det kan vara lite som en utmaning att handla här är att affären är enormt smal och då snackar vi smal. Det är som att spela tetris om inte svårare. Här gäller det att ha koll på sig själv och korgen/vagnen. Vilket jag inte alltid har, man får vända sig, backa, snurra runt etc för att inte krocka med alla andra glada tofuköpare. Idag hade jag en stor ryggsäck på mig, vilket var väldigt opraktiskt men desto bättre när jag skulle bära hem alla mina läkerheter. Detta fyllde jag min ryggsäck med:

1 stor flaska fisksås - för att ha i grytor, vårrullar, såser, marinader

1 påse misosoppa

1 stor flaska svampsoya - för att ha i marinader till lax, tofu, qourn, kyckling

2 pkt ingefäragodis

1 stort pkt risnudlar - till vårrullar och wok

1 pkt rispapper - till vårrullar

1 påse rismjöl- till vitenamesiska crepes

1 påse thailänska röda chili - till grytor, marinader etc

1 fast tofu - till gryta

1 Wang lao cat dryck - grönt te & örter till en sjuk vän

kalaset gick på 146 kr.

Längst ner på kvittot stod det som sig bör: Välkommen åter! Något som jag med glädje gärna gör.

Inga kommentarer: