söndag 14 november 2010

kycklinggryta med smak av thailand

Denna heta gryta fann jag inspiration till i kokboken: laga thailändskt! av Hanne Holm. En kokbok som jag gillar stark. Jag tog lite här och lite där; inspiration från vackra foton och olika rätter med kyckling.


detta behövs till 4 portioner:

300 g kycklingfilé
1 gul lök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 knippe broccoli
400 ml kokosmjölk
1 vitlöksklyfta
olja
1-2 tsk röd currypasta
fisksås
socker
salta jordnötter
lime
ev: färsk thaibasilika & färsk chili

så här gör du:

Skölj grönsakerna och skär i bitar.

Värm lite olja i en wokpanna eller gryta, lägg i currypasta och finhackad vitlök. Tillsätt lite kokosmjölk så att det inte bränns.

Tillsätt grönsakerna och stek/woka i ett par minuter. Lägg upp i en skål.

Tvätta och skär kycklingen i bitar. Stek i olja i cirka fem minuter. Häll i kokosmjölken småkoka cirka 7 minuter. Häll i grönsaksblandningen och småkoka i ytterligare 7 minuter.

Smaka av med lite fisksås och socker.


servera med limeklyftor


och grovhackade jordnötter

och jasmineris såklart! Min tanke var att jag skulle haft thaibasilika & färsk chili i grytan. Men basilikan var slut på ICA och grytan blev vansinnigt stark av enbart currypastan så jag vågade inte ha i någon färsk chili.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: