tisdag 30 november 2010

söndagsmiddag i tensta

I söndags blev jag bjuden på en härlig söndagsmiddag i arabisk anda hos mina matglada vänner i tensta. Kyckling stod på menyn, kryddig ugnsbakad kyckling. Kycklingen var ingnuggad i gurkmeja, massor av gurkmeja, peppar, salt, curry och en blandning sillkryddor. Sedan ugnsbakad länge länge. Santa marias sillkryddor är tydligen hemligheten när man lagar ugnsbakad kyckling.

Det är roligt med överraskningar och med kockar som vågar improvisera. Jag fick mig ett gott skratt när min vän tog fram sina kryddor ur skafferiet. Sillkryddsblandning till kyckling, ja varför inte? Frågan är nu vad man ska krydda sin julsill med, för att fortsätta i samma anda? Det är kul att krydda "fel", ibland blir rätten rätt ibland blaha. Men provar man inte så får man inte veta. Så våga krydda annorlunda, kanske blir det en fullträff som kycklingen i tensta.


Självklart satt vi på golvet och åt i arabisk anda. Till kycklingen åt vi ris, rostade morötter, gurka, bröd. Vi drack ayran som är en yogurtdryck av yogurt, vatten och salt.



kycklingen med goda goda kryddor



trevliga, goda, små, starka, inlagda gurkor som passar perfekt till kyckling

Inga kommentarer: