söndag 27 maj 2012

en smak av Edinburgh


Välkommen tillbaks! Nu har jag varit tillbaka i staden som jag blev så vansinnigt förälskad i förra sommaren. Edinburgh är en stad med charm, historia, vänlighet och en stor dos matäventyr! Under mina fyra dagar i Skottlands huvudstad blev det flera härliga matbekantskaper, allt ifrån polska korvar till ett besök hos en riktig Skottsk slaktare.

Edinburgh är en riktigt intressant europeisk matstad. Det finns många caféer, restauranger & butiker som satsar på ekologisk & närodlad och flera stjärnkrogar (många med skaldjur som specialitéer). Skottska haggis i all ära men vill du äta polskt, franskt, thailändsk eller indiskt går det lika bra. Edinburg har en mångfald bland sin befolkning vilket speglar sig i matutbudet. Spännande och exklusiva matbutiker finns det gott om. Att titta på exklusiv anklever i fransk gourméaffär är trevlig men ännu trevligare är det gå loss bland alla kryddor i de indiska/pakistanska butikerna.  

Att vara törstig i Edinburgh är trevligt då det finns många pubar. Skottsk whisky eller en ale är något som rekommenderas eller varför inte en hederlig cup of tea.   



Polska butiker fanns det massor av vid vägen ner mot mitt hotel. Det blev peparonikorv, så gott!



Här inne döljer sig ett gigantiskt italienskt "matmuseum". Butiken Valvona & Crolla öppnades redan 1934 och har det mesta av det bästa när det gäller italienska delikatesser. Olivoljor, pastasåser, oliver, pasta, ostar... Längst in finns ett café. www.valvonacrolla.co.uk

11 Multress Walk 19 Elw Row




larder åt jag denna fina deli-tallrik. När jag var i Edinburgh första gången med min vän Anna blev vi så förtjusta i detta ställa. Mysigt, trevlig personal, ekologiskt, närproducerat och väldigt väldigt gott! Fräsch och enkel mat. Jag har varit med om det många gånger, att återbesöka matställen där man haft en himmelsk upplevelse innebär alltid en risk. Men jag blev inte ett dugg besviken utan än en gång togs jag till himmelska höjder. 

Jag åt en plocktallrick med kalkon, kryddat korv (tror det var vildsvin), fårost, cheddarost, blandad sallad och havrekex. Till detta drack jag en skottsk ale. Larder har även en butik där de säljer olika ekologiska och närproducerade produkter, jag köpte bland annat hem my mum´s raspberry jam. Den har varit populär när jag bjudit på kvällsmat, rostat bröd, smör och jam mums! www.edinburghlarder.co.uk

15 Blackfriars Street Edinburgh










I området där jag bodde fanns det många indiska butiker och restauranger. En kväll blev det indiskt till middag. Grytan jag åt var god, ost och spenat, gott men inget som stack ut. Det var riset som förgyllde denna måltid. Riset jag åt var både en fröjd för ögat och gommen. Den här risrätten ska jag återskapa på mitt sätt; basmatiris, champinjoner, gul lök, färsk koriander, färgat ris och mustiga kryddor! Jag har shoppat på mig risfärg i massa färger så nu kan jag inte bara återskapa denna rätt utan även laga regnbågsris!   







Fantastiskt Fint Franskt!! Vill du äta fransk i Edinburgh är det inga problem. L ´Escargot Bleu är en fransk gourmerestaurang, en trappa ner ligger deras charmiga franska butik. Jag nöjde mig med besök i butiken, ett gott besök. www.lescargotbleu.co.uk

56/56a Broughton Street






I mysiga Stockbridgeområdet ligger charmige slaktaren George Bowers kryp in. Här finns mängder av korvar, bacon och blodpudding. Skottlands rika djurliv finns att finna här i ätbar form exempelvis hjort, kanin, oxe och allehanda fåglar. Det bidde inget kött för min del men det blev en himmelskt god burk med lemon curd. Goda ostar, honung, kex och andra delikatesser har slaktare Bower också. Att shoppa kött kanske inte är något man brukar roar sig med på weekendresa, men väl värt ett besök är det då det knappast kan bli mer skottskt än så här. www.georgebowerbutchers.co.uk


75 Raeburn Place, Stockbridge

Inga kommentarer: