torsdag 5 juli 2012

Bulgogi - Koreansk stek (för en person)


Recept kan komma lite varstans ifrån. Det är roligt tycker jag, varje recept har sin historia och sin resväg till kocken. Min sambos bror studerar en sommarkurs i svenska, hans klasskamrater kommer från när och fjärran. En tjej i klassen kommer från Korea och efter ett samtal om arabisk mat kom hon nästa dag med detta recept. Nu har receptet hamnat i mina händer :)

Jag har ätit den koreanska grillrätten bulgogi vid ett par tillfällen men bara lagat rätten en gång. Det var på en matlagningsträff i Hammarkullen. Varken då eller i de recept jag har läst har det förekommit kiwi, päron eller ananas. Spännande med frukt i, just kiwi känns extra spännande. Ska bli ett nöja att laga denna rätt utifrån kiwi-receptet.


detta behövs till en person:

300 g lövbiff
1.5 msk koreansk eller japansk soja
1.5 tsk honung eller socker
1.5 msk pressad vitlök
1 msk sesamolja
en halv lök
1/5 av en purjolök
en nypa salt, en nypa peppar
5 msk mosad kiwi (päron eller ananas är också okej)

så här gör du:

1. Möra köttet

2. Lägg köttet i mosad kiwi och ställ det i kylskåpet.

3. Blanda sås, koreansk (eller japansk) soja, honung (eller socker), pressad vitlök, salt sesamolja och peppar.

4. Skär lök och purjolök.

5. Blanda köttet, sås, lök och purjolök. Du kan också blanda skuren chilipeppar, champinjoner eller vitkål.

6. Låt det ligga i minst 2 timmar.

7. Stek det i stekpanna (du kan också grilla det).


Inga kommentarer: