tisdag 10 juli 2012

persisk mat på merci

Min sambo har introducera flera spännande restauranger för mig, främst arabiska I går visade det sig att han hade ytterligare ett ess i skjortärmen, ett persiskt sådan. På restaurang merci blev jag bjuden på vällagad och god persisk mat. Merci ligger ett stenkast från centralstationen. Menyn är mer än lång och tyvärr är bara en bråkdel av rätterna persiska. 

Det är riktigt synd tycker jag att restaurangen inte vågar satsa fullt ut på persiskt mat. Persisk mat är som en aldrig sinande skattskista fylld av vackra juveler. Risätterna är som vackra tavlor. Men som sagt det finns ett par dyrgripar på mercis långa meny och de vill jag utforska ordentligt. Hit kommer jag gärna tillbaka och det är helt okej för mig att äta samma rätter om och om igen när de är så här vällagade och smakrika.


Till förrätt delade vi på en Mirzagasemi - rostad aubergine, ägg & vitlök serverades med saltgurka, lök och bladpersilja. Vi åt den fantastiskt goda röran med libabröd. Rökig fyllig smak :) Härlig konsistens med auberginetrådarna och ägg. Den här rättens ska jag försöka laga! 


Till huvudrätt åt vi båda Kobide - lammfärsspett med saffran, basmatiris även det med saffran, grillad tomat, lök, saltgurka och mastomosir (yoghurtröra). Lammfärsspetten smälte i munnen och riset var perfekt. Fina långa separerade riskorn! Serverades med lite saffransris på toppen och ett litet paket riktigt smör till. Bra att jag själv kan välja hur mycket smör jag vill ha i och hur mycket yoghurt jag vill ha. Yoghurten serverades i en liten skål bredvid, mycket bra istället för att ösa direkt på tallriken. 


Till maten drack jag Doghe som är en persiskt yogurtdryck med mynta. Uppfriskande!

Jag hade önskat att jag inte hade blivit så mätt för jag ville verkligen äta efterrätt. Men det fanns ingen chans att jag skulle orka, så mätt vara jag efter att ha ätit allt på de välfyllda tallrikarna. Efterrätten som jag tänker äta nästa gång jag kommer till Merci, vilket säkert blir snart, heter Faloode Sorbet á la Merci. Efterätten som består av frusna risnudlar, rosenvatten, sockerlag och olika smaksättningar som exempelvis granatäpple upptäckte jag i ett persiskt matreportage på youtube. Ska bli spännande att prova denna efterrätt. Hoppas vi ses på merci!

Inga kommentarer: