torsdag 18 juni 2009




En hel förmiddag för att rädda grönsakerna i min kyl!

Ibland får jag ett grönsaksryck
Då köper jag hem allt möjligt i grönsakens tecken
Går till Kvibergs marknad och känner mig som en av alla matlagande husmödrar

Jag är vuxen
Jag handlar massa
Jag handlar olika saker

Stoltheten växer ju mer jag fyller korgen
Jag är stark
Jag har pengar att handla för
Jag kan laga mat

Så efter förra helgen grönsaksryck
Har grönsaker i alla möjliga färger
mest prytt min kyl

Och jag har flängt runt på restauranger
Ätit hos föräldrarna
Köpt baljväxter och halloumiost
fyllt magen med

Grönsakerna i olika färger
Har med tiden
börjat växa
Börjat få rynkor
Börjat lessna...

Tappat identitet
För min fåfängas skull
För en fyllt kyl i gästens öga

Så idag vaknade jag upp
och kände med grönsakerna
Jag tog fram min norska, tunna kokbok
med glada, hurtiga bilder

Sökte recept utifrån grönsak
Första sidan jag fann visade Blomkål
Indisk rätt

Andra sökresultatet var Haricots Verts
I vitlök, olja, krossade tomater
salt, vitpeppar
Libanesisk rätt

Tredje sidan morötter
Skivade på längden med osthyvel
Stekta i smör, persilja, vitlök
salt och peppar

Tänk att alla mina grönsaker hade en plats
I min norska, hurtigt glada men tunna kokbok
De fann med foto
De fanns i namn
De var älskade
Någon önskade skapa något med just dem
Blomkål, Haricots Verts och Morot...

Vill inte du också bli sedd för just dina
fina kvaliteter?
Få finnas i ett ReceptSammanhang
I en gryta med andra grönsaker som
komplementerar dej
I färg, smak och konsistens
Känsla

Glöm inte grönsakerna i din kyl!!!
Låt dom inte få rynkor
Låt dom inte lessna...

Inga kommentarer: