söndag 21 juni 2009

Min middag idag


Jag brukar alltid ha pasta och tomat på burk hemma. Av dessa två basingridienser kan man snabbt laga pastarätter som lätt går att variera. Jag föredrar coktailtomater på burk framför krossade tomater. Ibland lyxar jag till det och köper det italienska märket, Mutti, pomodorini di collina. Dessa tomater på burk är helt klart de godaste jag ätit. Men det kostar ganska mycket jämfört med andra märken (runt 11 kr för en burk). Jag förespråkar gärna närproducerat och tyvärr så ligger inte Italien runt hörnet direkt, så det är ju inte så bra ur denna synvinkel heller. Men smaken, ja den är faktiskt fantastiskt så det är av den anledningen som jag unnar mig dessa tomater ibland. Det som kan konkurera ut Muttis cocktailtomater är färska söta svenskodlade tomater. Någongång hoppas jag på att jag kommer ha tillgång till ett växthus där jag kan odla mina egna söta tomater, mums!

Tomatsås med oliver och örter

2-3 pers
1 burk tomater
2 vitlöksklyftor
svarta oliver
gröna oliver
salt
svart peppar
gräslök
färska örter jag hade oregano, timjan
olivolja
flytande honung


Skala vitlöksklyftorna och hacka dem. Skär oliverna i småbitar. Häll i olivolja i en stekpanna och stek vitlöken tillsammans med oliverna. Tillsätt tomaterna, låt koka upp och sänk sedan värmen. Salta och peppra. Häll i ungefär 1 msk honung. Honungen gör så att sötman i tomaterna kommer fram. Hacka gräslöken och örterna och tillsätt det i såsen. Låt såsen "puttra ihop sig" i minst 10 minuter. Ju längre en tomatsås får puttra desto godare. Servera med pasta till och gärna riven ost.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: