måndag 22 juni 2009

Ungsbakade grönsaker med kycklingspett och bönsallad

Jag hade tänkt tillbringa söndagskvällen
med en vän och kolla på film
men solen sken så gott...

Vi längtade båda ut
Ut i solen
Känna vinden i håret
Känna sommaren
Köra moppe

Så jag öppnade kylen för att
hitta nåt gott
att slänga ihop för en picknick
på en kulle nära Redbergsplatsen

Vind i håret
Mopppe för två
En picknick
Två vänner till...

I kylen:
4 morötter
5 små färskpotatisar
1 normalstor fänkål
Lite lessen gräslök
En slatt pesto
Två vitlöksklyftor
Fransk salladsblandning
En liten rödlök

I frysen:
Tre kycklingfiléer

Kryddor:
Örtsalt
Svart- och vitpeppar
Chilli sweet
Cayennepeppar

Övrigt:
Balsamvinäger
Rapsolja
En liten burk majs
en lite burk kidneybönor
En liten burk kikärtor
Grillspettspinnar i trä

Så jag skalade och skar morötterna i stavar, skar fänkålen i bitar som var i ungefär samma storlek som morotsstavarna. La allt i en ungsfast form ringlade olja över, pressade de två små vitlöksklyftorna över (kan ju ta en om man inte vill ha så mycket vitlökssmak). Kryddade med örtsalt, svart- och vitpeppar, sweet chilli. Rörde om allt med händerna.

Satte in allt i mitten av ugnen ungefär en halvtimme på 200 grader. Men kolla regelbundet när de är klara och är lagom mjuka. När allt var färdigt strödde jag över klippt gräslök över morötterna och fänkålen.

Skar sedan kycklingen i tärningar och satte dem på träspetten. Jag kryddade med salt, svart- och vitpeppar och bredde på rejält med pesto på kycklingspetten. Satte in dem i ugnen, 200 grader, ungefär tio minuter. Höj värmen lite i slutet och flytta upp formen med spetten så att du får en grillyta i slutet.

Till allt gjorde jag en sallad på den franska salladsblandningen, en halv rödlök i långa strimlor, kidneybönorna, kikärtorna, majs. Jag kryddade med rapsolja, rödvinsvinäger, örtsalt, vit- och svartpeppar och lite cayennepeppar.

Inga kommentarer: