tisdag 27 oktober 2009

grillad aubergine




Den här enkla rätten lagar jag ganska ofta. Gott på en buffé eller i ett libabröd, något som jag gärna bjuder på till kvällsmat eller enklare lunch.

Detta behöver du till cirka 3 personer:

2 auberginer
olivolja med fin smak
ett gott salt (kanske flingsalt, havssalt eller örtsalt)
nymald peppar
citron

Så här gör du:

Sätt ugnen på 220 grader grill, tvätta auberginerna och passa på att stanna upp och njut lite av den vackra färgen :)

Skär bort den undre och övre delen. Skiva auberginerna på diagonalen i cirka 1/2 cm tjocka skivor. Lägg bakplåtspapper på en plåt och lägg skivorna på.

Häll över olivolja (snåla inte), pressa citron över, strö på salt och peppar. Om du vill ha lite extra sting kan du lägga på hackad färsk chili och vitlök.

Grilla i ugnen i cirka 40 min.

Det är gott att strö på färsk timjan eller annan god färsk örtkrydda.

Jag brukar alltid grilla lite extra så att jag har till frukost dagen efter. Ibland kan jag nästan tycka att auberginen blir ännu godare när den får gotta till sig med olivoljan och citronen över natten!

Inga kommentarer: