tisdag 6 oktober 2009

drömmen om en rätt

Författaren Sara Stridsberg har sagt något i stil med: Ibland kan drömmen om en bok vara starkare en själva upplevelsen av boken. Jag skulle vilja byta ut bok mot maträtt.

För ungefär en månad sedan fick jag en fantastisk matidé. Jag kunde inte somna och låg och tänkte på mat i vanlig ordning. Tänkte på olika smaksättningar och tillbehör till biffar. Plötsligt bara den dök upp, drömmen om kikärtsbiffen. Kikärtsbiffar med västenbottenost och persilja till detta en potatisgratäng och katarellsås. Den här rätten har jag burit med mig sen dess.

Jag har länge tänkt att jag ska laga den men jag kommer på mig själv att skjuta upp det. Jag gör det när brorsan är på besök eller när Tea fyller år etc. Självklart vill jag smaka denna kombination eller så kanske det är det jag inte vill.. Drömmen om denna maträtt har fått ett eget liv och kanske är den större än upplevelsen.

Inga kommentarer: