måndag 24 maj 2010

försök till vårrullar

Jag har länge tänkt att jag ska ge mig på ett försök till att laga vårrullar. Äntligen kom jag till skott. Resultatet blev sådär, ingen smaksensation men de gick helt klart att äta.

Det bästa var som sagt inte smaken utan att jag hade riktigt kul när jag exprimenterade. Jag glömde tid och rum, matexprimenterande kan verkligen fungera som en paus från vardagens krav för mig.



Så här blev mina små "underverk".



Att ha groddar i vårrullar är riktigt gott!



shitakesvamp, vårlök och röd chili



Jag gjorde en blandning av: shitakesvamp, morot, vårlök, röd chili, vitlök, vitkål, soya, fisksås och socker som jag fyllde risarken med.



risark


Jag gjorde två missar. Ett, jag hade i för mycket fisksås. Istället för att mäta upp, höftade jag med att hälla i direkt från flaskan. Ooops, blev 1/3 av flaskans innehåll, alldeles alldeles för mycket. Jag försökte skapa balans med mer socker och torkad vitlök, vilket hjälpte till en viss del. Men smaken av fisksås blev något för dominant.

Två, jag lät risarken ligga i blöt för länge. Därmed blev de sladdriga och svåra att rulla, klibbade fast sig på mina händer.

Efter mycket om och men i köket hade jag ett par knubbiga vårrullar som jag strödde lite sesamfrön över. Jag åt dem med grovhackade jordnötter, färsk thaibasilika och söt chilisås.

För att vara första försöket till att göra vårrullar är jag nöjd. Jag blev trots allt både mätt och glad efter att ha käkat de små knubbiga "underverken"!

Inga kommentarer: