lördag 15 maj 2010

stekt ris med tofu & sockerärtor

Idag blev det en "pyttipannarätt" med asiatiska smaker till lunch. När jag lagar ris, pasta etc brukar jag koka lite extra som jag kan använda en annan dag. Nu hade jag färdigt ris i kylen som kom till användning. Stek ris tycker jag är en bra rätt som man kan kan ta lite vad som helst i. Så här blev min lunch:



detta behövs til två personer:

2 portioner kokt & kallt jasmineris
150 g tofu
10 sockerärtor
2 salladslökar
1 vitlöksklyfta
1 tsk curry
1 tsk röd currypasta
olja
2 msk soja
2 msk fisksås
lite socker

ev: färsk chili, thaibasilika och isbergssallad

så här gör du:

Skala och finhacka vitlöksklyftan stek den i olja tillsammans med currypastan i ungefär två minuter. Skär tofun i bitar och lägg i med pastan & vitlöken tillsätt curryn, stek tills tofun får en krispig yta.

Skär salladslöken och lägg i, stek ungefär 1 minut. Tillsätt riset, sojan, fisksås och sockret. Stek ett par minuter. Skär sockerärtorna på längden, lägg i. Servera med Isbergsallad & thaibasilka.

Vill du ha en starkare variant kan du ha i färsk chili, stek den då tillsammans med vitlöken & currypastan.




Smaklig måltid!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här receptet ska jag nog också pröva, vilken bra ide på mat!-Sara