torsdag 11 februari 2010

lättlagat i folie

Vilken dyrgrip, denna kokbok hittade jag hemma hos min älskade mormor. Härliga recept och oceaner av komiska citat innehåller denna lilla klassiker.



Ibland brukar jag roa mig med att läsa gamla kokböcker, ett trevligt nöje. Genom detta nöje kan man få reda på både det ena och det andra om samhället just den period då boken skrevs. Vilka ingredienser var på tapeten och varför? Vem eller vilka var målgruppen för kokboken? Hur ser det ut när det gäller könsrollerna?

Vad säger då denna kokbok. Efter att ha läst den konstaterar jag att budskapet är: folie är smart, folie gör din matlagning enklare, folie ger dig mer tid till andra sysslor. Jag förmodar att dessa sysslor är tvätta, städa och kanske stoppa en eller annan trasig strumpa.

Aluminiumfolie bör numera vara ett självklart hjälpmedel för en modern husmor. Folien bör finnas bekvämt inom räckhåll för arbetsplatsen i köket så att den är lätt att nå och nyttja.

Dessutom smakar vanliga smörgåsar inslagna i folie som nybredda även om de gjorts i ordning föregående dag. Vad det betyder ur bekvämlighetssynpunkt för husmor kan inte nog värderas.


Piffknyten

4 purjolökar
salt
8 skivor leverpastej (100g)
100 g bacon

Skölj och ansa purjolöken. Skiva den fint eller skär den i 5 cm långa bitar och strimla dem. Fördela purjolöken på fyra smorda folieark och lägg på skivor av leverpastej. Täck med strimlad bacon. Tillslut paketen väl och sätt in dem i 225 g ungsvärme ca 20 minuter.

Inga kommentarer: