torsdag 15 juli 2010

muffins med oliver & fetaost

Idag fick jag inspiration till att baka muffins, jag som nästan aldrig bakar. I gårdagens aftonbladet var det en sida om matmuffins, så där började min inspiration. Muffinsarna (svårt i plural) blev jättegoda och nu har jag fryst in ett gäng för att ha till nästa picknick. Jag kan tänka mig att det även passar bra i en medelhavsinspirerad brunch. En brunch, får kanske bli nästa matprojekt!



till nio muffins behövs:

5 dl vetemjöl
50 g smör
2 dl gräddfil
2 ägg
2 tsk bakpulver
1 & 1/2 msk torkad oregano
2 msk hackad färsk basilika
150 g fetaost
ca 30 svarta urkärnade oliver
salt & peppar

så här gör du:

Ta fram smöret ur kylskåpet så det blir rumsvarmt. Sätt ugnen på 225 grader. Häll upp mjöl & bakpulver i en bunke, tillsätt salt (hur mycket beror på hur mycket sälta det är i fetaosten & oliverna, kan skippas helt), peppar, oregano och hackad basilika. Blanda.

Blanda i ägg, smör och gräddfil. Rör till en smet.

Ställ ut nio lite större muffinsformar på en plåt. Klicka ungefär två matskedar av smeten i botten av varje form.

Skär bitar av fetaost (2 gånger 1 cm) och tryck ner i mitten av varje muffins.

Grädda muffinsarna i cirka 15 minuter, eller tills de har fått färg.

Njut!

Inga kommentarer: