måndag 19 juli 2010

tofu på koreanskt vis

Idag hade jag några vänner på besök och vi åt en liten minibuffé. Det blev lite klassika röror & sallader som jag brukar laga. Om jag bjuder på middag så gillar att laga flera smårätter. Jag lagar då oftast några säkra kort (rätter som jag har lagat förr) och sen lägger jag till något nytt.

Till denna middag passade jag på att inviga min nya kokbok: koreansk mat - kimchi, bulgogi och bibimbap. Det blev tobu chun - panerad tofu. En rätt som var enkel att laga och som gick hem hos mina vänner. Tofun som är halv har jag provsmakat på, kocken måste ju provsmaka innan gästerna får hugga in!



förrätt för fyra personer:

400 g fast tofu
1/2 tsk salt
1-2 dl vetemjöl
1 ägg
olja till stekning

dippsås:

3 msk koreansk eller japansk soja
1 tsk ättiksprit (jag använde istället vitvinsvinäger, det blev gott)

så här gör du:

Blanda ihop dippsåsen. Skär tofun i cirka 1 cm skivor och torka av dem med hushållspapper. Strö på lite salt. Panera i mjöl och doppa sedan i uppvispat ägg. Stek i olja i stekpanna på medelvärme. Stek några minuter på vadera sida tills de är gyllengula.

Inga kommentarer: