lördag 16 oktober 2010

rostad pumpa med apelsin

Nu finns det massor av vackra pumpor i grönsaksdiskarna. Jag vill inte påstå att jag är någon storkonsument av pumpor men däremot av pumpafrön som jag har i sallader, gröt och yogurt. Men varje höst tänker jag att att det skulle vara kul att utforska hela pumpavärlden och inte enbart fröna.

Jag funderar på smaskiga pajer, gul/orange soppa eller fluffiga muffins. Vilket i och för sig känns ganska "traditionellt". Men vad spelar det för roll egentligen. Om två helger är jag och Maria bjudna på oktoberknytis då tänkte vi laga något med pumpa. Idag när jag handlade på ICA fick jag tag i ett recept som verkar mycket gott och enkelt.

Prova!


till 6-8 portioner behöver du:

I butternut-squash (ca 1kg)
2 msk naturella pumpafrön
4 kvistar rosmarin
2 apelsiner
finrivet skal av 1 apelsin och 1 msk juice
2 apelsiner
olivolja
kallpressad rapsolja
salt & peppar

så här gör du:

Sätt ugnen på 225 grader. Rosta pumpafröna i en torr och het stekpanna.

Skala, halvera och gröp ur kärorna ur pumpan. Skär i 3-4 cm stora bitar. Lägg pupmabitarna i en långpanna och ringla över 2 msk olivolja. Lägg på rosmarnkvistarna och krydda med salt och peppar. Blanda runt och ställ in i ugnen 20-25 minuter tills pumpan är mjuk och har fått färg.

Lät pumpan svalna och lägg upp på ett vackert fat.

Vispa ihop apelsinskal & juice, 3 msk rapsolja, salt och peppar. Skala apelsinerna med kniv, skär ut hinnfria klyftor och blanda med pumpan. Häll på dressingen och strö över pumpakärnorna.

Inga kommentarer: