torsdag 6 januari 2011

dolma

Årets sista maträtt blev en riktig paradrätt, eller nja snarare ett försökt till en paradrätt. Det är bara att konstatera att dolma är verkligen en rätt som inte går att läsa sig till att göra. Utan här här talar vi år av träning. De som jag känner som behärskar dolmakonsten började med att titta på när mamma/mormor/farmor eller annan person i hushållet lagade denna fantastiska rätt. Sen är det bara att öva och öva tills konsten sitter i händerna.

Själv utgick jag från några youtubeklipp och en recept ur kokboken: persiskt kök - månghundraåriga traditioner och moderna recept. Jag behöver nog laga rätten ganska många gånger till för att laga i samma liga som min kurdiska väninna.








detta behövs till tre personer:

3 paprikor
2 gula lökar
2 röda lökar
2 auberginer

300 gram nötfärs
basmatiris
tomatpuré
vitlök
svartpeppar
paprikapulver
salt
olja
dill
persilja

så här gör du:

Blötlägg 3 portioner ris i en halvtimme. Skär av locket på alla grönsakerna och hacka inkråmet. Spara locken. Stek färsen i olja tillsätt grönsakshacket och slutligen riset och stek lite till. Krydda med pressad vitlök, peppar,paprikapulver, salt, dill och persilja. Stek cirka 15 minuter.

Fyll grönsakerna med ris & köttfärsröran och sätt på de locket som passar. Ställ grönsakerna i en kastrull med hög kant. Häll på ca 2 dl vatten och en klick tomatpuré. Låt vattnet koka upp och sedan sjuda i cirka 30-40 minuter. Eventuellt får du hälla på lite mer vatten under tiden.

Klart!



en härlig röra



mina första dolmar

Inga kommentarer: