fredag 7 januari 2011

restauranger att upptäcka 2011

Nytt år och nya restauranger att upptäcka, eller nya och nya, en del har funnits länge men av någon anledning har jag inte upptäckt dem ännu. Nu är det dags att upptäcka...


krakow
- mysigt ställe som jag har besökt ett par gånger men då bara druckit öl. Deras menyn verkar spännande med rätter som: polsk tomatsallad, raggmunk och barszcz (polsk rödbetssoppa). Jag ser fram emot att smaka detta!

gyllende prag - restaurang ligger brevid f.d sveabion. Gyllende prag är mest känd för sin panerade ost. Men här finns även annan tjeckisk husmanskost som: dubbelschintzel, gulasch och surkål.

bon - ny fransk pärla som lovar gott, ligger på en tvärgata till avenyn. Jag har varit där och kikat, stället känns "franskt", familjärt och det finns ätplatser i baren. Det går inte att boka bord. Jag ser fram emot att prova någon fransk smarrig fiskrätt!

pata madre - enligt hemsidan är andan burleskt 20-tal på detta ställe, spännande! Menyn är inspirerad av Sydamerika. Ägarna är samma som drev Grill del Mundo med stans bästa drinkar, detta kan inte bli annat än kalas!!

divan - orientalisk restaurang på Hisingen med kolgrillade rätter som sin specialitet. Jag har varit där en gång men det var på första dejten med min pojkvän, jag var lite ofokuserad när det gällde maten. Så det är dags igen för ett nytt besök. En gigantisk kolgrill finns där massor av olika kryddiga kebab svettas i kapp, yammi!!

martins restaurang - ett litet wildcard. Jag har sett ett dussintal reklamlappar för denna restaurang på anslagstavlorna i Hammarkullen. Restaurangen ligger någonstans i Bergsjön och det verkar ofta vara arabisk musikunderhållning. Vad de serverar? Vet inte, men troligtvis arabisk mat.

sultanen - här verkar det finnas flera spännande arabiska rätter, ligger i Gamlestaden brevid Orienthouse. Alltid när jag åker spårvagn åker jag förbi detta ställe, nu är det dags att prova.

bombay - indisk restaurang med stil på södra vägen som har fått höga poäng i Göteborgspostens: krubbkollen. Indiska restauranger finns det gott om i Götet men det det är få som håller klass, hoppas Bombay hållar vad den lovar med vita dukar och vackra ljusstakar.

hello monkey - här verkar menyn vara det lilla extra. På hemsidan står det: ett besök hos oss är en kulinarisk resa till hjärtat av det nya Asien Jag ser fram emot att njuta av olika asiatiska smaker som möts. Hoppas bara inte att jag har för höga förväntningar.

Inga kommentarer: