onsdag 27 juli 2011

laga mat från hela världen


Igår var vi ett matglatt gäng som träffades i röda stugan vid hammarkulletorget. Föreningen mötesplats Hammarkullen som har som syfte att bland annat skapa möten mellan människor i Hammarkullen driver verksamhet i röda stugan. Möten som berikar och motverkar fördomar, möten som innebär meningsfulla sysselsättningsmöjligheter och möten som innebär utbyte av kunskap och färdigheter mellan grupper.

Att umgås med människor som man kanske annars inte hade träffat samtidigt som man lagar mat, bakar, umgås och äter tror jag kan bli något riktigt fint och roligt. Att laga mat tillsammans med människor som delar med sig av sina matkunskaper och erfarenheter. Vilka möten det kan bli och vilken mat det kan bli!

Jag bjöd in till en matträff där vi pratade och fika. Jag visste att det fanns ett intresse men jag visste inte hur många som skulle komma. Maria och Magdalena som är projektledare för mötesplatsen visste jag. Men det kom ett par till, vi var cirka tio personer.

Det blev en trevlig träff där inspirerande samtalsämnen som: vilka länder har dolmar, hur är det med den "svenska kåldolmen", vad kostar pistagenötter, olika sorters burek, breanis utbredning, mat från Jerusalem, Kenya, Turkiet och Asien togs upp. De som kom på träffen har alla olika specialingångar in i matens förtrollade värld, vi kan dela med oss och berika varandra.


- Jag känner till den arabiska och judiska matkulturen väl. Jag älskar att laga mat, brukar leta efter nya recept på internet, tycker om att bjuda kompisar på middag. Jag tycker mycket om indisk/thai/kinesisk mat. Jag vill gärna laga asiatisk mat.

- Jag tycker om att dekorera och duka, det är extra roligt med olika detaljer. Att dekorera tårtor gillar jag. Jag vill laga mat från olika kulturer. Jag vill lära mig att göra riktig taboulleh.

- Jag tycker om mat från olika länder och vill gärna laga mat tillsammans. Samhället är så stressigt idag så det är fint att ta sig tid till måltider tillsammans. Jag gillar mat men är inte så förtjust i sötsaker. När jag var liten åt jag sill när de andra barnen fick godis. Mat från sydostasien gillar jag. Vietnamesisk mat är god.

- Jag tycker väldigt mycket om att baka, vissa recept kan jag utantill som banankaka, vaniljdrömmar och morotskaka. Jag vill lära mig att baka baklava. Det skulle vara kul att baka sötpotatiskakor från Zimbabwe.

- Jag är jättenyfiken på på nya rätter från olika kulturer. De skulle vara kul att få idéer på hur man kan dekorera maten fint. Ofta blir det så stressigt när jag ska äta, jag vill att det ska få ta tid. Att vi äter tillsammans.

- Jag kan lära ut att laga sambosa och annan somalisk mat men också mat från kenya där jag har bott mågna år. Breani äter man i kenya som är från Indien.

- Jag kan lära ut turkisk mat. Maten från Turkiet är väldigt olika beroende från vilken del och stad. På kusten är det mycket fisk. Jag kan visa er burek, olika auberginerätter och bulgursallad. Det finns en speciell bulgur som är den bästa, jag ska visa er.

- Jag tycker mycket om efterrätter, gärna puddingar med mjölk i. Gillar mer att använda spisen än ugnen. Jag är jätteintresserad av östeuropeisk kultur som mat och språk.

- Jag vill gärna lära mig att laga sambosa och empanadas. Jag tycker det är roligare att laga mat än att baka.

Inga kommentarer: