onsdag 16 december 2009

brunsås som impar på mig



Sås är något som impar på mig: gräddsås, grönpepparsås, rödvinssås och hederlig brunsås. Det känns något vuxet över att kunna slänga ihop sin egen sås bara så där (då tänker jag inte på blå bands påssåser). Kalla såser och dipper lagar jag ofta men en "vanlig" varm sås när lagade jag det sist? Om drygt en vecka ska jag laga födelsedagsmiddag för brorsan, då ska det minsann bli sås, tänkte utmana mig själv genom att laga grönpepparsås.

Idag åt jag en mycket god middag, där såsen verkligen var pricken över i:et. Kycklingfilé i brunsås med champinjoner. Ris och kokt broccoli till. I såsen var det kalvfond, svart vinbärsgele, matlagningsgrädde, rödmjölk, vetemöl, smör, salt och peppar. Maria stod för denna goda måltid.

Åhh vilken sås! Ganska coolt egentligen att en sås kan få en att känna sig helt lyrisk!

Inga kommentarer: