lördag 5 december 2009

glögg och clementiner

Nu är det december vilket innebär att det är glögg och clemtintider. I år har jag för första gången gjort min egna glögg. Det var riktigt roligt och den blev god. Glöggen fungerade lite som en belöning, då jag har suttit intensivt med en hemtenta i tre dagar. Jag har varvat plugg med glögg och en och annan clementin.

En komiskt sak är att jag gjorde glöggen på tre liter vin, men det blev bara två och en halv liter. Ett svinn på en halvliter. Okej, jag provsmakade ett par gånger men jag kan väll inte ha sörplat i mig en halv liter glögg? Dessutom samtidigt som jag tentapluggar.




Jag surfade runt efter lämpligt recept på nätet. Jag hittade ett på sidan: life.se, detta recept har jag använt som bas. I nästa alla glöggrecept som jag läst är det strösocker i. Jag använde mig istället av muscodavosocker, hade en tanke att det kanske inte skulle bli så sliskigt då. Dessutom gillar jag den lätta smaken av lakrits och kola.

Till mitt glöggkalas gick det åt tre liter rött vin. Jag köpte en baginbox med vinet J.P Chenet. Det är det där franska vinet som har en sned flaska. Jag gjorde två olika sorters glögg, en som kändes mer säker (traditionell) och en med citronmeliss i.

det här behöver du:

glögg ett

2 liter rött vin
6 kanelstänger
ungefär 20 kryddnejlikor
ungefär 15 kardemummakärnor
1 1/2 vaniljstång
en bit ingefära
muscodavosocker
5 msk honung

glögg två

1 liter rött vin
2 kanelstänger
ungefär 10 kryddnejlikor
ungefär 6 kardemummakärnor
1 vaniljstång
2 msk honung
muscodavosocker
1 kruka citronmeliss

så här gör du:

Häll i vinet i en stor kastrull. Krossa kardemummakärnorna i en mortel. Dela vaniljstången på längden så att fröna kommer fram. Lägg alla kryddor i vinet. Tillsätt honungen och sockret.

Värm upp och ta bort från plattan precis innan det börjar koka. Vill du ha citronmeliss i lägger du i alla bladen från en kruka till en liter glögg. Låt glöggen svalna. Ställ in i kylskåpet över natten. Så att vinet får dra till sig smaken ordentligt. Sila glöggen och tappa upp på flaskor.

Voila homemade glögg!!

Flaskor på en liter finns på IKEA för 29 kr. Jag tycker nästan att de är för stora, iallafall om man vill ge bort glögg som present. Då tycker jag flaskor på en halv liter passar bättre, finns på ICA för 25 kr. Klistra på en etikett, dekorera med klistermärken, måla något eller sätt på ett fint band så kan du göra dig själv eller någon annan glad.

I morgon är det andra advent och jag har bjudit hem lite grannar på glöggfika, det ska bli mysigt.

Inga kommentarer: