söndag 6 december 2009

glögg med vänner

I kväll har jag haft några vänner på glöggfika. Det kändes extra roligt att kunna bjuda på egengjord glögg. Eller brygd som en av gästerna kallade det. Jag måste erkänna att jag faktiskt hade laddat upp med ett tetrapack blossa vinglögg utifall att.

Per tyckte glögg ett smakade vuxet och inte så sött, jag jobbar på mina vuxenpoäng :) Maria tyckte glögg två hade en frisk och lite syrlig eftersmak. Hon briljerade med att tippa rätt druva på vinet i glöggen. Syrah , där ligger mina vuxenpoäng i lä ganska rejält :)




Jag bjöd på pepparkakor med fetaoströra. Jag blandade fetaost med lite grekisk yogurt, några varv med pepparkvarnen, lite flingsalt och dekorerade med granatäpple. Lägg en klick på en pepparkaka och njut. Det är jättegott med sältan till det sötkryddiga från pepparkakan.

Att bjuda på hembakta lussekatter var uteslutet, måste erkänna att jag tycker att det är kanska trist att baka lussekatter själv. I kollektivet var det en helt annan sak. Istället blev det banankaka som det brukar bli när jag bakar mjuka kakor. Det går inte att misslyckas med den kakan. Dessutom är det lite julkryddor i den vilket passar bra så här i glöggtider.






Maria hade med sig en jättefin ätbar present. En juldekorerad låda som innehöll saffransbullar med marsipan och mandel. Perfekt till kaffet. Har inte provsmakat ännu, men ser fram emot att göra det..

Inga kommentarer: